söndag 10 juni 2012

Hästarnas bästa sommarpresent

Hästarna betar i konstnärens trädgård
Äntligen kunde vi släppa Fjodor och Levita i Storens trädgård. Det kändes så mysigt att bjuda in dom i det orörda gräset. Till en början får de bara vara i den hagen ett par timmar om dagen, så att de inte får ont i magen... Det känns spännande att få använda marken. När de har betat ner, så kanske husgrunden och de gamla rabatterna framträder mer. Jag hittade vad man kan kalla en koja där Levita kan gå in - under ett buskage. En jordkällare finns där också som är igenfylld...
I flera veckor och dagar har projekt stängsling varit aktuellt. När vi väl kom igång - jag och Åsa - så gick djungeltrumman och  de båda arrendatorerna kom var för sig och visade var - i det vildvuxna buskaget - gränserna går. Det var bara att ta ner alltihopa. Egentligen var det tur, för gammal taggtråd låg kvar som avskiljare. Ingen människa som inte kände till detta, hade kunnat se taggtråden bland buskarna. När jag skulle sätta igång igen började det ösregna - men taggtråden fick jag bort med ett perfekt "avknipsarverktyg". Sjöblöt - vad gör det - lördagen bjöd på ett solklart försök igen, tillsammans med Bengt. Då gick det undan. Nu är det genomgånget och klart för två nöjda hästar. På hemvägen hämtade vi en svängel och en slättharv. Höbonden Inge lånar ut detta till oss, vilket jag är jätteglad för. I nästa vecka är det dags att splitta träcken i hagen, med Levita!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar